Naszą witrynę przegląda teraz 39 gości 
Odsłon : 363107
Dojrzałość szkolna
czwartek, 04 października 2012 14:49

Dziecko wstępujące do szkoły powinno być dobrze przygotowane pod każdym względem, inaczej mówiąc, powinno osiągnąć tak zwaną dojrzałość szkolną.

Dojrzałość szkolną, zwaną też gotowością szkolną, pojmuje się osiągnięcie przez dziecko takiego stopnia rozwoju psychicznego, jaki pozwala mu sprostać obowiązkom szkolnym. Odpowiedni rozwój intelektualny, emocjonalno- społeczny i fizyczno- somatyczny jest warunkiem osiągnięcia dojrzałości do szkoły. Poszczególne sfery rozwoju przenikają się i warunkują się wzajemnie.

Wskaźniki dojrzałości szkolnej dziecka

Poniżej zamieszczamy kilkanaście umiejętności, które dziecko powinno opanować przed pójściem do szkoły. Warto o nich wiedzieć, tym bardziej, że umiejętności te rodzice mogą rozwijać poprzez różnorodne formy ćwiczeń i zabaw z dziećmi.

Dziecko gotowe do podjęcia nauki szkolnej powinno znać:

 

  • swoje imię i nazwisko,
  • adres zamieszkania,
  • imiona rodziców,
  • nazwę zawodu rodziców, jeśli pracują,
  • nazwy zwierząt domowych,
  • nazwy dni tygodnia, pór roku.

 

Dziecko gotowe do podjęcia nauki szkolnej powinno umieć:

 

  • prawidłowo trzymać ołówek (pomiędzy palcami wskazującym, środkowym i kciukiem),
  • posługiwać się przyborami do rysowania, kolorowania i pisania zawsze tą samą ręką (prawą lub lewą),
  • kolorować obrazek bez wychodzenia za linię,
  • narysować postać człowieka z zachowaniem odpowiednich proporcji,
  • poprawnie odwzorować kształty geometryczne, szlaczki literopodobne,
  • lepić z plasteliny, gliny lub masy solnej,
  • ciąć nożyczkami wzdłuż wyznaczonej linii prostej, falistej i łamanej,
  • sprawnie wykonać proste ćwiczenia gimnastyczne, np.: skakać na jednej nodze, rzucać i łapać piłkę,
  • samodzielnie się rozebrać i ubrać,
  • zawiązać sznurowadła i zapiąć guziki,
  • odróżnić prawą i lewą stronę ciała u siebie oraz osoby stojącej naprzeciwko,
  • wymienić kilka różnic w dwu pozornie podobnych do siebie przedmiotach lub obrazkach,
  • grupować przedmioty według, np.: barwy, kształtu, wielkości,
  • sortować znane przedmioty lub ich obrazki wg określonej zasady, np.: owoce, zwierzęta, zabawki,
  • wybrać takie same obrazki, litery, wyrazy,
  • złożyć widokówkę pociętą na kilka części,
  • dobrać w pary obrazki lub przedmioty z uwzględnieniem jakiejś cechy wspólnej, np.: krowa – mleko, liść – drzewo,
  • odróżniać dźwięki różnych pojazdów, instrumentów, głosy zwierząt,
  • odtworzyć prosty układ rytmiczny wystukany przez dorosłego, np.: ( - - - -), (- - - -),
  • dokonać analizy (podzielić wyraz na sylaby), np.: lo-ko-mo-ty-wa,
  • dokonać syntezy (złożyć w całość) wyraz wypowiedziany sylabami,
  • wyróżnić głoskę ( zarówno samogłoskę, jak i spółgłoskę) na początku i na końcu wyrazu,
  • zróżnicować wyrazy dźwiękopodobne, np.: bułka- półka, Tomek-domek,
  • swobodnie liczyć do 10, także wspak,
  • przeliczyć elementy w zbiorze i powiedzieć ile ich jest,
  • dodawać i odejmować na konkretach, np.: patyczkach lub palcach do 10,
  • porównać ze sobą dwa zbiory, powiedzieć gdzie jest więcej, a gdzie mniej,
  • opowiedzieć, co przedstawia dany obrazek,
  • poprawnie wymawiać wszystkie głoski oraz dłuższe wyrazy, np.: hipopotam, kaloryfer,
  • budować zdania poprawne pod względem gramatycznym,
  • przez dłuższą chwilę skupić się na słuchaniu opowiadania, bajki lub muzyki,
  • zapamiętać teksty krótkich wierszyków i piosenek,
  • zgodnie bawić się w grupie, zaczekać na swoją kolej,
  • doprowadzić rozpoczętą pracę lub zabawę do końca,
  • posprzątać po sobie po zakończeniu pracy lub zabawy,
  • podporządkować się poleceniom,
  • wykonać 3-4 polecenia wg kolejności podanej przez dorosłego,
  • bez problemu rozstać się z rodzicami lub opiekunami,
  • łatwo nawiązywać kontakt z dorosłymi i rówieśnikami.

 

Dziecko posiadające większość z opisanych wyżej umiejętności jest gotowe do podjęcia nauki szkolnej. Jeśli nie, może powinniście Państwo jeszcze z nim trochę poćwiczyć, aby lepiej opanowało potrzebne umiejętności. W niektórych przypadkach konieczne może okazać się pozostawienie dziecka w przedszkolu.

Warto pamiętać, że naszą rolą jako odpowiedzialnych rodziców jest stymulowanie rozwoju dziecka, co oznacza, że zamiast bezczynnie czekać, aż ono samo „dorośnie” do pewnych rzeczy, powinniśmy starać się poszerzać wiedzę dziecka poprzez zabawy i ćwiczenia  o otaczającym świecie oraz rozwijać jego umiejętności.

Poprawiony: poniedziałek, 01 grudnia 2014 07:26
 
 
 
 
tel/faks 32 430 40 39
ul. 3 Maja 18
44-266 Świerklany
© 2012-18 Adam Pisarek NAVISOFT